karikilpio

Mitkä ovat Euroopan /Suomen kohtalon kysymykset?

Asiaa on tarkasteltava linjalla:  Trump - Putin - Juncker - Draghi - Merkel   sekä  myös  Brics- maat,  Yhdysvallat,  EU/EMU/EKP - jäsenmaineen sekä IMF rahoituksineen.

 EUROOPAN KOHTALON KYSYMYKSIÄ: (ETSI RATKAISUMALLEJA!)

 1)  Mitkä ovat  liittovaltioon ja tulonsiirtounioniin pyrkivän, valuvikaisen, demokratiavajeisen ja sääntöjään pysyvästi rikkoneen  EU:n  suurimmat ongelmat , virheet ja heikkoudet tai mahdollisuudet? Miten  pakolaiskysymykset ja terrorismi ratkaistaan mielekkäästi?

 2) Mitkä ovat pahasti kriisiytyneen, ja luottamuksensa täysin menettäneen euron ja EMUn kohtalon kysymykset  eritasoisten jäsenmaidensa harmonisoimisen suhteen?

 3)  Mitkä ovat  euromaiden taloudella, sisäisellä devalvaatiolla ja nolla ja miinus-koroilla spekuloineen ja  euromaita riistäneen sekä  virtuaalitalouden kuplassa olevan EKP:n mahdollisuudet  nostaa EMU-ja EU-maat  tasavertaisiksi jäsenmaiksi keskenään?

 4)  Mitkä ovat ajopuuna nyt olevan kotimaamme  EU/EMU- Suomen keinot selviytyä  enää kestäväksi  taloudeksi :  A)  Sisäpoliittisesti ja B) Ulkopoliittisesti?

 5)  Miten  Yhdysvallat/EU- pakotteet merkitsevät  Venäjän reaktioihin ja globaaleihin suhteisiin, uhkiin, ongelmiin ja jännitteisiin  geopoliittisesti sekä bilateraalisesti?  Miten kyberuhat vaikuttavat eri maiden asioihin?  Uhkaako kaksinapaistuva suurvaltakeskisyys  kylmän sodan tavoin taas maailman rauhaa?  Miten se puolestaan vaikuttaa eri valtioiden keskinäisiin ja hedelmällisiin suhteisiin? Tarvitaanko uutta ETYKiä  tilanteen ratkaisemiseksi?

 6)  Miten problemaattinen NATO-kysymys ja Venäjän imperialistiset  pyrkimykset vaikuttavat globaaliin politiikkaan ja asevarusteluihin?

 7)  Millainen on valtavan Kiinan  vaikutus maailmanmarkkinoilla ja poliittisesti? Entä Pohjois- Korean mannerten välisten ohjusten kokeilupullisteluilla?

 YHTEENVETO: Miten edellä mainitut  ongelmalliset seikat vaikuttavat Euroopan kohtaloon?

SAKSALAISMINISTERI SIGMUR GABRIEL:  ”Saksan pitäisi antaa muille maille enemmän liekaa.”
Gabrielin mukaan Saksan  itsepintainen vaatimus talouskurista on hajottanut unionin.  SG:n syyttävä sormi osoittaa kohti liittokansaleri Angela Merkeliä.  SG:  ”EU:n hajoaminen on mahdollista - syynä Saksan oma talouskuri.”

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000005036955.html

MOOTTORIMAA SAKSA on eurooppalaisen yhteisön ja unionin suurin hyötyjä  sekä taloudellisesti että poliittisesti.  Mitä merkitsevät eurooppalaiset keskuspankkikriisit  etenkin Italiassa että Kreikassa ja muissa PIIGS-maissa  EU:n, EMU:n ja EKP:n  kohtaloon  ja  IMF:n silmissä? Onko Saksa tehnyt järkeä käyttäen ja  juonimalla verettömän vallankaappauksen Euroopassa?

PS . Aineellisen Pääoman Suhde Henkiseen Pääomaan on kokonaan unohdettu filosofis-eettisessä ihmiskunta-ajattelussa. Sekin on  tärkeä, globaalinen kohtalon kysymys.  Tarkemmin siitä kommentissa 24 alla.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (34 kommenttia)

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Miten nämä ongelmavyyhdit tulisi ratkaista sivistyneesti ja kaikkia osapuolia tyydyttävästi?

Taloussanomien Jan Hurri: "Vallitseva hintojen/inflaation nousu rasittaa eikä piristä taloutta." EKP:n avittama inflaation nousu on pääosin kiihdyttänyt "vääränlaisista" syistä, jotka heikentävät eivätkä piristä taloutta."

- "EKP:n rahapoliittisista loitsuista nolla- ja miinuskorkoineen ja yli tuhannen miljardin euron raharuiskeista on koitunut tuntuvaa elvytysapua vain finanssitalouteen, mutta ei juuri alueen reaalitalouteen."

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-200000...

Milloinkahan ahneen ja jäsenmaita riistävän EU/EMU/EKP:n virtuaali- ja kuplatalous poksahtaa? Onko EU/EMU/EKP syyllistynyt pyramidihuijaukseen?

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-200000...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyramidihuijaus

OVATKO Euroopan päättäjät ja poliitikot kohonneet pätemättömyytensä tasolle tyhmyyksissään ja ahneuksissaan? = EU/EMU/EURO/EKP- mopo karkasi käsistä!

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Mitkä ovat Euroopan kohtalon kysymykset?"

- Ikääntyminen, laiskistuminen, kyvyttömyys tehdä ratkaisuja tulevien sukupolvien hyväksi. Tai siis eiväthän nuo kysymyksiä olleet, vaan kriisin osatekijöitä.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Ainakin ne ovat osatekijöinä kuten valuviat, demokratiavajeet, vastuuttomuus, ahneus ja välinpitämättömyyskin sekä jäsenmaiden alistaminen juridisesti, taloudellisesti ja poliittisesti halvan koron ym.avulla ansaan huijaamalla ja sääntöjä muuttamalla mahtimaiden (Saksa ,Ranska) eduksi.

Tässä lisää pohdittaa mediasta:

1) Kiinalaislehti varoittaa Trumpia: "Jos "Yhden Kiinan" politiikka loppuu, ryhtyy Kiina kostotoimiin.

http://www.talouselama.fi/uutiset/kiinalaislehti-v...

2) Frontin päästrategi: "Suurin riski EU:lle ja varsinkin eurovaluutalle on Italian parlamenttivaalit

http://www.talouselama.fi/uutiset/frontin-paastrat...

3) TRUMP: "Vain hölmöt ajattelevat, että hyvä suhde Venäjään on huono asia."

http://www.talouselama.fi/uutiset/trump-vain-holmo...

4)Ruotsi aikoo arvioida Suomi-yhteistyön syventämistä - Kanerva: "Lisäaskel yhteistyössä olisi tärkeä" ilman Natoakin.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701092200051141...

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Miksi €uro epäonnistuu ja EMU hajoaa?

http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228760-...

Onko €UROjäsenyys peruuttamaton kuten EKP:n pomo Marion Draghi julmisteli aikoinaan? EI. Esimerkiksi Kreikka itse tai EKP voi pakottaa Kreikan eroamaan tietyistä , itselleni tuntemattomista , syistä eroamaan €urosta ja EMUsta. Kuka tietää nämä erottamissyyt? ELI GREXIT ON MAHDOLLISTA! Milloin FIXIT? Tai Italian €-ero?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-200000087743...

BREXIT merkitsee Euroopan unionin epäonnistumista. EU-komission juopon pomon Jean-Claude Junckerin pitäisi arvovaltasyistä erota: Juncker esti veronkiertoon puuttumisen. Siinä pääsyy miksi veronkierto kannattaa yhä EU:ssa ja maailmalla.

http://vesa-kanniainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/21...

http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228826-...

http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/219306-...

BREXIT: Kuka heistä laukaisee EU:sta EROartiklan 50.?

https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/197888-nimileikk...

BREXIT viimeistään 2017 maaliskuun lopussa:

http://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-se-on-virall...

SUOMEN ERO (FIXIT) EU:sta tapahtuisi Lissabonin sopimuksen määrittelemällä tavalla hallitusti ja vakaasti:

http://ipu.fi/suomen-ero-eusta-tapahtuisi-lissabon...

Goldman Sachsin ennuste: Dollari ja euro 2017 pariteettiin (tasakurssiin)

http://www.talouselama.fi/uutiset/ennuste-goldman-...

Käyttäjän taistolainen kuva
taisto vanhapelto

Hyvä Kari Kilpiö,

mainitsitte kirjoituksessanne BRICS- maat. Miten niillä mennee?

Brasilia on tukehtumassa hirmuiseen rikollisuuteen.

Venäjä sortunee gaspadin Putinin opintojen ja uran KGB-opetussuunnitelmaan, missä vain hetken voitto on tärkeää eikä minkäänlaisille tunteille ole sijaa - vain tuhoaminen ja tappaminen ovat tavoitteita. Kun siihen lisätään Venäjältä ja Neuvostoliitolta peritty imperialismi, asetelman luulisi kaikille historiaa, filosofiaa ja yhteiskuntapolitiikkaa tunteville olevan yksinkertaisen selvä.

Intia? Suomessa tunnetaan vähän Intiaa, vain intialaiset IT- osaajat ovat arvostettuja. Miten Intiassa menee? Kenpä tietäis sen! Ei ainakaan oikein hyvin ainakaan valtavan väestön enemmistöllä.

Kiina tullee nousemaan maapallon johtavaksi valtioksi monesta syystä, joista vain yhden totean: sotimisen ja maailman valtaan pyrkimättömyyden, rauhallisen mietiskelyn ja vakaan kansallisen politiikan.

Etelä- Afrikka on surkeassa tilassa: korruptio ja köyhyys koettelevat.

BRICS- maiden maailmanjohtajuus on erityisen hatara unelma.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Hyvin perusteltua ja pohdittua tekstiä taisto vanhapelto. Kiitos kommentista!

MUTTA Grexit eli EU/EMU/EKP:n lypsylehmän ja valuutan keruun keppihevosen Kreikan €uroero ei ole mikään läpihuutojuttu!

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-200000087743...

Käyttäjän taistolainen kuva
taisto vanhapelto

Hyvä Kari Kilpiö,

mainitsitte kirjoituksessanne BRICS- maat. Miten niillä mennee?

Brasilia on tukehtumassa hirmuiseen rikollisuuteen.

Venäjä sortunee gaspadin Putinin opintojen ja uran KGB-opetussuunnitelmaan, missä vain hetken voitto on tärkeää eikä minkäänlaisille tunteille ole sijaa - vain tuhoaminen ja tappaminen ovat tavoitteita. Kun siihen lisätään Venäjältä ja Neuvostoliitolta peritty imperialismi, asetelman luulisi kaikille historiaa, filosofiaa ja yhteiskuntapolitiikkaa tunteville olevan yksinkertaisen selvä.

Intia? Suomessa tunnetaan vähän Intiaa, vain intialaiset IT- osaajat ovat arvostettuja. Miten Intiassa menee? Kenpä tietäis sen! Ei ainakaan oikein hyvin ainakaan valtavan väestön enemmistöllä.

Kiina tullee nousemaan maapallon johtavaksi valtioksi monesta syystä, joista vain yhden totean: sotimisen ja maailman valtaan pyrkimättömyyden, rauhallisen mietiskelyn ja vakaan kansallisen politiikan.

Etelä- Afrikka on surkeassa tilassa: korruptio ja köyhyys koettelevat.

BRICS- maiden maailmanjohtajuus on erityisen hatara unelma.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Hyvin perusteltua ja pohdittua tekstiä taisto vanhapelto. Kiitos kommentista.

***HUOM! MITEN Grexit tapahtuu käytännössä?

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuuti...

RANSKA presidenttiehdokas ennustaa: Ilman uudistusta €uro hajoaa 10 vuodessa:

http://www.talouselama.fi/uutiset/ranskan-presiden...

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

En maallikkona ole mikään talousasiantuntija , mutta otin Brics -maat siksi, että siinä on jäseninä ja ehkäpä johtomaina Venäjä ja Kiina. Niiden takia. Niillä on vaikutusvaltaa globaalisti paljon ja siten myös Euroopan kohtalooonkin. Maltillinen, viisas Kiina on kova sana investoijana globaalisti ja USA:nkin suhteen. Saasteet ja ihmissoikeusasiat tosin haittana.

Wikipedia - Kiina
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiina

Kiinan talous - Wikipedia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiinan_talous

Suomen Pankin seuranta-aineisto/Kiina:
http://www.suomenpankki.fi/bofit/seuranta/seuranta...

OSTETAANKO keksinnöt Kiinaan? Kiinan investoinnit huolestuttavat EUROOPASSA:
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-200000...

Toivottavasti joku US-blogisti osaa valistaa muiden Brics-maiden suhteen.

"Brics maiden maailmanjohtajuus on erityisen hatara unelma." N-liitokin sortui tuohon mielettömään maailmanherruusunelmaan.

Keskeistä lienee eri blokkien välinen kilpailu maailman talousherruudesta.
Puhutaan intressipolitiikasta, joka "oikeuttaisi ja pyhittäisi" maailmanpoliisien (USA-Venäjä) itsekkäitä ja sotaisia pyrkimyksiä.Kiina seuraa hillitysti muiden pullisteluja ja saattaa korjata koko potin muiden tainnuttua "maitohapoille" pullisteluissaan.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Mitkä ovat Euroopan kohtalon kysymykset?"¨

Viimeaikoina on alkanut näyttämään siltä että euroopplaiset haluavat jättää Euroopan kohtalonkysymykset Trumpin ja Putinin ratkaistavaksi.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

"Viime aikoina on alkanut näyttämään siltä, että eurooppalaiset haluvat jättää Euroopan kohtalonkysymykset Trumpin ja Putinin ratkaistavaksi." Siltä pahoin näyttää ja pelätään. Onko EU:nkin Suomen tavoin ajopuuna?

Toisaalta Trumpin muuttuvat kannanotot ja sammakot tekevät julkiset arvioinnit epävarmoiksi, mitä globaalisti ja Yhdysvallat-Venäjä-Kiina-Eurooppa suhteissa tuleman pitää ja tapahtuu. Elämme epätietoisuudessa ja osin pelon ja turvattomuuden ilmapiirissäkin. "Varjojen mailla." Kuten Niinistö puhui.

Hulluus ja mielettömyys näyttää myös kukkivan maailmalla, kun aatteellis-uskonnolliset periaatteet, ideologiat,vakaumukset sekä intressit/eturistiriidat/revanssit ovat kieroontuneet terrorismiksi ja sodiksi. Homo homini lupus!?

Ihminen ei näytä oppivan mitään historiastaan. Joka sukupolvi tekee aina omat historialliset virheensä heikkouksissaan, intohimoissaan ja valtapyrkimyksissään. Onko ns. kestävästä kehityksestä puhuminenkin vain poliittista retoriikkaa ja toiveunta? Milloinkahan alkaisi ihmisen eettis-moraalinenkin kehitys evoluutiossa inhimillistyä darvinistisen vahvin-voittaa- eläimen-tasolta altruistisempaan ja henkisesti kypsyneempään suuntaan?

Muuten ihmiskunta saattaa tyhmyyksissään tuhota sukunsa ja elinympäristönsäkin.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

#8. NÄIN "Pyhät MARKKINAT" reagoivat Donald Trumpin puheeseen:

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuuti...

TRUMP: "Olen suurin työpaikkojen synnyttäjä, jonka Jumala on koskaan luonut:

http://www.talouselama.fi/uutiset/trump-olen-suuri... (MUISTUTTAKO Urpo Leppästä?)

MUTTA onko MR. Markkinavoimista tehty materialistisen uusliberalismin, ehdoton UKKO-ylijumala, Absoluutti?

http://tmalinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229362-tu...

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

#8. Onko eurokriisin hoito pelkästään Saksan ja Ranskan välinen asia vai pitääkö muidenkin EMU-maiden kannat ottaa huomioon, eli onko eurokriisien hoito EMU-maiden yhteinen asia vaiko peräti koko EU:n yhteinen asia?

"Eurokriisin käänteet ovat monet":

http://www.talouselama.fi/uutiset/eurokriisin-kaan...

Näyttää siltä, että MR. Markkinavoimista on tehty talouspolitiikan Absoluutti ja UKKO-ylijumala. Ihmisarvot ja demokratia ovat kokonaan unohdettu Rahan ja Markkinavoimien Alttarilta. Oikeuttaako MR. Markkinavoimat kaiken talouspoliittisen toiminnan? Vertaa alla kommenttia 15. Onko maailma MR. Markkinavoimien armoilla?

Onko tämä myyttinen, "absoluuttinen ja itsesäätöinen" MR.Markkinavoimat nykyään talouspoliittisesti kanonisoitu ja legitimoitu viitekehys, dogmi ja sakramentti? Taikka jopa postullaatti , aksioomi sekä paradigma?

http://tmalik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229362-tulo...

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

Kyllä pitäisin pakolais- siirtolaiskysymystä myös Euroopan kohtalonkysymyksenä. Kahdet tärkeät vaalit, Ranskan ja Saksan, edessä, ja Brexitin täytäntöönpano. Äärioikeistolaiset ja nationalistiset puolueet lisänneet kannatustaan, ja rajavalvontaa jatketaan, jopa Saksassa, EU:n vastustuksesta huolimatta. Terrorismi antaa myös oman kulmansa tähän, ja heikentää osaltaan ennustettavutta, ja Merkelin mahdollisuuksia selvitä Saksan ongelmista. -Minusta Trumpin nousu saattaa jopa vähentää jännitystä Venäjän ja Yhdysvaltojen välillä, ainakin jos Trumpin sanoihin on uskominen. Huonompaan suuntaan se voi tuskin enää edes mennä. -Mutta kyllä tästä EU:n hajoamisesta puhutaan koko ajan enemmän.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

"kaija Hietanen. Nasevaa kommentointia: "Kyllä pitäisin pakolais- ja siirtolaiskysymystä myös Euroopoan kohtalonkysymyksenä jne" Kaikki nuo yhdessä ja erikseen ovat varteenotettavia kohtalonkysymyksiä Euroopalle.

Arvoitukseksi jää millaista showta ja teatteria Trumpin ja Putinin keskinäisistä suhteista muodostuukaan tuonnempana, kun Trump on astunut USA:n presidentin rooliin. Toivottavasti suhteet ovat molempia osapuolia tyydyttävät eikä konflikteihin johtavia.

EU saa syyttää itseään hakoteille ja kriiseihin menostaan. Bluffit on paljastuneet ja on paljastunut totuus , "ettei keisarilla olekaan vaatteita päällään." Potemkin kulissit ovat kaikkien nähden kaatuneet ja romahtaneet. Epärehellisyys ei perinytkään tuhatvuotista valtakuntaa! Fiasko mitä Fiasko koko valheellinen teatteriesitys. EU/EMU/EKP-pelit on tuhoon tuomittuja rimanalituksia.

MINNE menet EU/EMU/EKP?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"EU/EMU/EKP-pelit on tuhoon tuomittuja rimanalituksia."

Ellei Eurooppa saa yhteistyötä tavalla tai toisella pystytettyä, Eurooppa häviää maailmankartalta ja se jaetaan maailman suurvaltojen kesken.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #16

Olen samaa mieltä kanssasi AV. Perhe, valtio tai yhteisö taikka fuusio taikka integraatio, joka riitaantuu itsensä/jäsentensä kanssa ei elä pitkään: se hajoaa tai muut valloittavat sen "nurkat" ja varallisuudet.

VAIN kurinalaisella yhteispelitaidolla, yhteisvastuulla ja tinkimättömällä ponnistelulla ja kovalla työllä voitetaan kultamitaleita. Lisättäköön vielä keskinäinen kunnioitus ja yhteisymmärrys laatuominaisuuksiin.

EU/EMU/EKP on ristiriitoineen sekä kriiseineen selvästi pahemman luokan ylikunnossa ja burn-outinen. Homma ei pelitä! Susijuttua pukkaa.

PS. Italian lähtö eurosta olisi lopullinen niitti EMU:lle ja ehkäpä EU:llekin

VERTAA GREXIT: Miten se käytännössä tapahtuu?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-200000087743...

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuuti...

ENTÄS Suomen EU-ero ?

http://ipu.fi/suomen-ero-eusta-tapahtuisi-lissabon...

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #17

Italian, Kreikan ja Suomen persujen johtajat tietää että ero eurosta merkitsisi uppoavan valuutan käyttöönottoa, mikä ei suinkaan ole mikään herkkupala sekään.

Kun valuutan arvo laskee, palkkojen ostovoima putoaa ja työntekijät haluavat korvauksen työstään, eli haluavat lisää palkkaa, korvaamaan ostovoiman laskua.

Tästä seuraa kierre jota politikot eivät myöskään halua riesakseen, palkat tuppaa nousemaan nopeammin kuin valuutan arvoa ennätetään laskemaan.

Tämän tietävätvalistuneimmat politikot ja ovat varovaisia puheissaan euroerosta. Siitä puhuvat vastuuttomat IPU:n kaltaiset tahot, jotka mielivät kannatusta luomalla mielikuvia devalvaation aikaansaamasta talouden noususta ja itsenäisestä valuuttapolitiikasta.

Tämä on tietenkin bullshitiä. Itsenäisen valuuttapolitiikan karut seuraukset näkyvät monissa uppoavan valuutan maissa, missä taloutta ei ole kyetty hoitamaan oikeilla ja tehokkaila keinoilla.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #21

#21. Yksityistalouden hoitaminen on selkeämpää ja yksinkertaisempaa kuin monimutkaisen julkisen talouden hoitaminen, jossa on otettava huomioon niin monta tekijää ja vaikuttajaa samanaikaisesti. Taloustiedekin on niin värittynyttä ja monen eri koulukunnan täyttämää, että yleispätevän keinon löytäminen on melkoista mystiikkaa ja korkeampaa matematiikkaa nykyisissä , globaaleissa jännitteissä ja vaihtuvissa olosuhteissa ja suhdanteissa. Pörssikin perustuu psykologisiin, heilahteleviin odotusarvoihin poliittisten "säävaihteluiden" mukaan.

Optimaalisuuden esteenä on vielä puoluepoliittiset eturistiriidat, intressit, oppipainotukset ja lyhytnäköiset vaalikeskeiset, poukkoilevat pyrkimykset ja ajattelutavat. Pitkäjänteisyyttä ja rationaalisuutta on siksi vaikea saavuttaa valtiotaloudessa. Politiikka on kuin seinäkellon heiluri: poukkoillaan ääriasennosta toiseen vaalituloksen mukaan. Sitä kutsutaan demokratiaksikin paitsi yksipuoluejärjestelmissä ja niiden komentotalouksissa. Kiina ehkä niistä parhaiten menestynyt.(= Sosialistinen markkinatalous)

EI ihme, että Platon sanoikin valtioteoksessaan, että demokratian heikkous on riitelevät puolueet ja nyt vielä sekametelisoppaa hämmentämässä ovat lisänä työmarkkinajärjestöt omine vaatimuksineen. Jokainen taho haluaisi valtion bkt-kakusta suurimman palan itselleen. Kun tähän keitokseen lisätään eri valtioiden pyrkimykset ja taloussuuntaukset ollaankin selvittämässä monimutkaista siimasoppaa eli markkinavoimien vaikutusta. Mikä olisi optimaalinen kaikkien kannalta on eri asia, kun joka maakin pyrkii ajamaan omia etujaan ja vahvimmat sanelevat aina missä mennään. Kuten EU-eliitti tai Yhdysvallat. Taistelu maailman talousherruudesta on kovaa.

Kun Suomi on vielä vientiriipuvainen maa, talouden hoito vain vaikeutuu eturistiriidoissa. Konsensus lienee paras tapa hoitaa maan taloutta kestävämmin. Mikä lie paras talousoppi tai koulukunta nykytilanteeseen?
Ha-Joon Changin Taloustieteessä on tähän moderni vastaus.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #22

Ymmärrän että ajattelet ettei Suomessa ole mahdollista tehdä sellaista talouspolitiikkaa että se kestäisi oloissa jossa myös rahan arvo säilyy vakaana.

Olen eri mieltä. Sellainen taloudenpito on mahdollista. Siihen on pystytty joskus ennen, konsensuksen aikaan, jostan syystä siitä vain on haluttu luopua.

Nyt Sipilän aikana ollaan taas tehty askeleita parempaan suuntaan, niitä askeleita on mahdollista ottaa lisää.

Luulen että jopa se pieni orastava valo tunnelin päässä, josta nyt puhutaan, on osittain seurausta siitä että myös muut ovat sen huomanneet että mahdollisuuksia taitaa olla.

Itseasiassa, eihän se oikea politiikka olisi lainkaan vaikeaa. Siinä mielessä valtiota olisi jopa paljon helpompi kuin joku yritys. Nyt vain on niin että valtaa on niin paljon sellaisilla tahoilla jotka eivät kaikkia realiteetteja täysin ymmärrä.

Ne jotka kuvittelevat että rahan arvon laskeminen olisi ratkaisu eivät myöskään ymmärrä asioita. Jotta rahan arvon laskeminen auttaisi taloutta se edellyttäisi myös palkkojen liiallisen nousun estämistä. Tilanne siltä osin on siis aivan sama sekä uppoavalla valuutalla, että kelluvalla valuutalla, kuten myös kinteällä valuutalla.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #23

#23. "Ymmärrän, että ajattelet, ettei Suomessa ole mahdollista tehdä sellaista talouspolitiikkaa, että se kestäisi oloissa, jossa myös rahan arvo säilyy vakaana. Olen eri mieltä. Sellainen taloudenpito on mahdollista. Siihen on pystytty ennen, konsensuksen aikaan, jostain syystä siitä on vain haluttu luopua."

#22. Viimeinen kappale: "Kun Suomi on vielä vientiriippuvainen maa... Konsensus lienee paras tapa hoitaa maan taloutta kestävämmin." ELI...

...Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Vain konsensuksen avulla Suomi pystyy vakaaseen talouspolitiikkaan. Liekö tuo konsensuksesta-luopumisoppi tullut EU:sta tai Etelärannasta tai kokoomukselta? Vain yhteisvastuuhenkisyys on voimaa - samoin kansallinen talkoohenkisyys ja yhteiskuntasopimus. Siis "Talvisodan henki."

Yksi kansantalouden fakta on se, että jos kansa saisi itse päättää, hintoja halpuutettaisiin ja palkkoja nostettaisiin reilusti, mutta kun työntajapuoli ja tuotanto/kauppa ei olekaan samaa mieltä. Sitä se syntyy tämä ikuinen palkanjako- ja hinnanmuodostuskysymys/asettelu/neuvottelujuttu. Keskeistä olisi, että jokainen tulee hyvin toimeen.

Realiteettitajuisuus on tervehenkisen ihmisen merkki eikä harhoissa, virtuaalitaloudessa, illuusioissa tai utopioissa jalat ilmassa oleminen. Potemkinin kulissit ja pilvilinnat kaatuvat sekä romahtavat harmaassa arkitodellisuudessa. Finanssiauervaarojen seireenien satuilut eivät elätä, mutta ovat huijanneet monia satimeen ja konkurssitilaan sekä häpeäänkin.

KATSO KOMMENTTIA 24 - lisää uusia kohtalonkysymyksiä myös Suomelle.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #23

#23. Ovatko TE-toimistot (entiset työnvälitystoimistot) turhia ja tuottamattomia byrokratioita? Onko niillä työllistämisessä mitään virkaa? KUKA niistä on koskaan saanut pysyvää työtä?

Työ-ja elinkeinotoimisto (TE)- Wikipedia:
https://fi.wikipedia.org/wiki/TE-toimisto

http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-200000...

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #21

#21. Onko niin, että koska Suomen nykypuolueista ole uudistajiksi, se on isoin kuoleman kysymys Suomelle? Lisäksi EU/EMU/EKP ovat talous-ym.kehityksen jarruina.

http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/225867-...

Onko moniarvoisuus pahe vai hyve demokratiassa ja sen päätöksenteossa vai demokratian edellytys verrattuna diktatuuriseen yksipuoluejärjestelmään ja komentotalouteen? Kokemuksesta laajat sinipuna- ja sateenkaarihallitukset ovat olleet historian huonoimpia ja vastuuttomimpia Suomessa.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #16

#23. "€URO on vaillinainen eikä se voi kestää ilman suuria uudistuksia. SE ei ole tuonut Euroopalle luonnollista lähentymistä ja yhteenkuuluvuutta eritasoisten jäsenmaiden välillä", sanoo Ranskan presidenttiehdokas suoraan:

- "Ilman yhteisvaluuttaunioni-uudistusta €uro hajoaa 10 vuodessa":

http://www.talouselama.fi/uutiset/ranskan-presiden...

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #26

Ranskan presidenttiehdokkaat, kuten kaikki muutkin presidenttiehdokkaat, sekä aidot populistit, että tekopopulistit, pyrkivät sanomaan mitä luulevat äänestäjien haluavan sen sanovan jota he haluavat äänestää.

Ehdokkaiden puheista ei siis tarvitse eikä pidä etsiä totuutta, sieltä löytyy vain se mitä äänestäjät haluavat totuutena pitää.

Tällaista on nykyään maailman meno.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #30

#30. Politiikan teko on aatteellista markkinointia siinä missä tavaran markkinointkin. Politiikot ja puolueet pyrkivät kalastamaan vaalijipoilla ja sosiaalisilla palkinnoilla äänestäjiä. - Kauppiaat kosiskelevat puolestaan erikoistarjouksilla ja mainoksilla ostajia. Jälkimmäinen on pisimmälle vietyä manipuloimista. Politiikassa puhutaan myös aivopesusta, propagandasta ja vaikuttamisesta, valehtelemisesta ja jopa huijaamisestakin.

PL 29§:n -tulkinta eli imperatiivisen mandaatin kielto: "Kansanedustajat eivät ole tilivelvollisia antamistaan vaalilupauksista äänestäjilleen."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Imperatiivisen_manda...

Populismi on yksi tapa tehdä vaikutusta potentiaalisiin äänestäjiin. Myös gallupit ovat manipulointikeinoja: moni ihminen haluaa olla aina voittajajoukkueessa viis välittämättä ideologisista painotuksista. Fanaatikot ja dogmaattiset on oma lukunsa piinttynein asentein. Takinkääntäjät ja tuulten haistelijat taas omansa. Nukkujat taas omansa kuten protesteraajatkin.

Myyntipsykologiassa eräänä esimerkkinä on AIDA-systeemi: Attention, Intrest, Desire, Attach. (Huomio, Kiinnostus, Halu,Ostopäätös)

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

MUTTA minkälaisen uuden murroksen aiheuttavat pitemmälle kehittyneet digitalisoitumiset, hakkeroinnit, kyperuhat, robotit ja , kun tekoäly alkaa ylittää ihmisjärjen toimintavalmiudet ja aivopesuominaisuudet? Miten ne vaikuttavat talouteen ja markkinavoimiin? Entä työttömyyteen ja tuotannon automatisoitumiseen?

Vaalit ratkaisevat monet linjanvedot Euroopassa.Ehkäpä arvokeskustelukin muuttuu parempaan suuntaan.

Nuorten asema ja aivovienti huolestuttavat. Eikä Suomea pidetä erikoisen hyvänä investintikohteenakaan. Yrittäjyyttäkään ei osata tukea riittävästi.

Tuleeko vuodesta 2017 Euroopan saranakohta?

http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005022031.html

Ovatko populismi ja nationalismi EU/EMUn pahimmat uhat?
http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/227788-...

EU ja etenkin EMU ovat nykyisellään megalomaaninen, byrokraattinen organisaatio, joka polkee jäsenmaiden demokratiaa. Euron tarkoitus oli olla EU:n yhtenäisyyden vertauskuva, mutta siitä onkin tulossa EU:n hajottamisen symboli.

http://www.talouselama.fi/kommentit/eduskunnan-jum...

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

#30. ONKOHAN markkinatalousyhteiskunta kestämätön, koska se on kohtalokkaan tuhoisa sitä ympäröivälle inhimilliselle yhteiskunnalle ja luonnolle?
(Karl Polanyi - Suuri Murros)

Streeckin teoksesssa "Ostettua aikaa" keskiössä on kapitalismin ja demokratian välinen jännite. Streeckin mukaan hallitukset ovat 1970-luvulta lähtien "ostaneet aikaa" kriisiytymisen estämiseksi inflaation,, halpakorkoisen lainarahan ja julkisen velan avulla. Nyt tuo polku on kuljettu loppuun. Onko kapitalismin ja demokratian aika tullut erota vai löytää toimivampia polkuja ja rakenteita. Onko demokratiavajeinen ja valuvikainen ,pahoin kriisiytynyt EU-kapitalismi tullut matkansa päähän? Ostettu aika loppuu.

Sodan jälkeinen 2000-luvulle jatkunut talouden kasvukausi ja keskiluokan vaurastuminen perustui valtion, työnantajien ja ammattiyhdistysliikkeen linnarauhaan. Poliitikot pitivät keskiluokan tyytyväisenä devalvaatioilla ja pyörittivät setelipainoja, jolloin inflaatio söi lainat. Sitten hyvinvointivaltiota alettiin rahoittaa velkarahalla.. Verovaltio muuttui velkavaltioksi, jota ohjaa EU/EMU/EKP:n finanssidiplomatia kovalla kädellä.

NYT päätösten seuraukset ovat langenneet maksuun. Pääoma tekee lähtöä sopimuspöydästä ja sen tavoitteista: täystyöllisyydestä, sosiaalisesta tasa-arvosta ja demokraattisesta päätöksenteosta. Eurooppa seisoo vedenjakajalla.

http://alusta.uta.fi/artikkelit/2016/11/15/kirjast...

"Euroalueen pelastaminen ei onnistu pankkiunionilla ja/tai uusilla rahastoilla. Euroalue voi pysyä vakaana vain joko poliittisen liiton osana tai järjestelmänä, johon ei liity yhteisvastuuta.

JOS vaadimme nykyisen euroalueen säilyttämistä, vaadimme kehitystä kohti poliittista unionia eli liittovaltiota (=EUROSTOLIITTOA), koska kaikki jäsenmaat eivät tulisi toimeen ilman tulonsiirtoja.

JOS emme hyväksy pysyviä tulonsiirtoja, tulisi varautua siihen, että euroalue hajoaa joko kokonaan tai osaksi." (Tohtorit Koskenkylä,Malinen,Nyberg/HS/M-pide/17.12.2016)

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Kuinka paljon rahataloudella on painoarvoa poikkeusoloissa? Palataan vaikka 2. Maailmansodan olosuhteisiin. Ei paljoa. Vekselit siinnä unohtuu kun välittömästi tarvitaan kättä pidempää, energiaa ja metalleja.

Eurooppa tiivistyy paineessa. Yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka löytyy pakosta, ja yhteisistä arvoista, pidemmän päälle. Oli kyseessä liittovaltio tai löyhä valtioiden liitto.

Venäjä tulee kokeilemaan, kuinka pahasti näpit palavat sen eskaloidessa Ukrainan kriisin uudelleen. Siihen ei taida olla kauaa aikaa. Eurooppa tulee reagoimaan hitaasti ja viiveellä, mutta varmasti.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Vaihtoehtoisia kohteita Venäjälle ovat Georgia ja Valkovenäjä. Rintaman laidoilta aloitetaan usein.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

#30. MR.Markkinavoimista ja Rahasta on tehty Kultainen Vasikka ja epäjumala. Ahneus sokaisee ihmiset, samoin vallan nälkä ja kateus. Inhimillisyys ja rauha ovat sivuasioita, kun Big Money ja Vallanhimo saavat vallan. Ei ymmärretä omaa tilaa eikä anneta arvoa kanssaihmisille. Oma etu on tärkeintä. Maan etu jää paitsioon. Tätä on tämä nykymeno maailmalla... KUNNES karvas arkitodellisuus pysäyttää... jos pysäyttää narsistit, egoistit, besserwisserit ja Ahneiston...

...Sillä on kuulemma p-nen lopputulema...Kuplat puhkeavat ja kulissit kaatuvat. Totuutta on sokaistuneiden vaikea niellä.

TOISAALTA orwellilaisitta: "Onko sota rauhaa?" vai Ahneutta?

POLITIIKAN teko on kriisissä. Äly hoi, älä jätä! PUOLUEET: Järjenkin käyttö sallitaan - intohimoissakin, ettei vaan kusta omille jaloille! Niin maa makaa kuin petataan. Suomi on oman onnensa seppä tai hyvinvointinsa mokaaja.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

#30. LISÄÄ EUROOPAN JA SUOMEN KOHTALON KYSYMYKSIÄ:

*** Naisnäkökulma Hesarissa:
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002922740.html

*** Arvostetun lehden 7 kohtalon kysymystä:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-20000019309...

*** Digitalisaation hyödyntäminen on myös kohtalon kysymys:
http://teknologiateollisuus.fi/fi/ajankohtaista/uu...

*** SUOMEN kohtalonkysymyksiä:
http://www.peternyberg.net/2016/02/05/pohdintaa-su...

*** ONKO NIIN; ettei Suomen nykypuolueista ole likinäköisen vaalikeskeisyyden vuoksi "kestävän kehityksen" uudistajiksi rintamalla oppositio-vastaan-hallitus asetelmalla? Oppositio lyö aina kapuloita hallituksen rattaisiin. Toinen soutaa ja toinen huopaa "valtion kirkkoveneessä". Edistystä ei tapahdu.

http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/225867-...

*** NATO on myös kohtalonkysymys Euroopalle ja Suomellekin:
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005040646.html

*** HS: KUMPI SUOMELLE parempi markka vaiko euro? Markalle voitto tuomariäänin:

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005039741...

FILOSOFISESTI JA EETTISESTI tärkeitä kohtalonkysymyksiä:

Ideologisina suuntauksina ja ihmisinä olemista ei pitäisi mitata pelkästään materialistisesti rahana ja mammonan palvontana yksipuolisesti pelkästään aineellisena pääomana. Henkinenkin pääoma on ainakin yhtä tärkeää ellei tärkeämpikin kriteeri.

Mielestäni filosofisesti ja eettisesti tärkeää on myös ihmiskunnan henkisen hyvinvoinnin ja pääoman huomioiminen. Nykyään vallalla olevat yhteiskunnat ja politiikan tekijät unohtavat täysin henkisen hyvinvoinnin ja pääoman taloudellisten tekijöiden ja pääoman palvonnan alttarillaan. SE on iso, taannuttava ja epäinhimillinen virhesuuntaus ja paha painotus ja panostus.

MARKKINAVOIMISTA, BIG MONEYSTA JA SIJOITUKSISTA ON TEHTY HYVEITÄ HENKISEN PÄÄOMAN KUSTANNUKSELLA. ONKO SE OIKEIN? MIHIN SE JOHTAAKAAN?

MITÄ ON altruismi, ihmisyys, ihmisarvo, ihmisoikeudet ja inhimillisyys kestävässä, globaalissa ihmiskuntakulttuurissa? Onko se aineellista pääomaa tärkeämpi filosofis-eettisessä arvoluokituksessa ja kestävän kehityksen pyrkimyksissä?

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

#30. PÄÄMINISTERI Sipilälle nimekäs puolustaja yritysjohtaja Eloranta. Onko opposition Sipilään kohdistama ajojahti saavuttanut kohtuuttomat mittasuhteet?Oppositio näyttää pyrkivän kaatamaan hallituksen heittämällä jatkuvasti kapuloita hallituksen rattaisiin kaikin keinoin. Tälleenkö Suomen taloutta kohennetaan? Onko se rakentavaa ja tehokasta talouden hoitoa?

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kiusaa...

ONKO AIVOVIENTI yksi paha kohtalonkysymys Suomen taloudelle? Ajatuspaja varoittaa v.2017:n riskeistä ja "Uudesta Maailman Järjestyksestä":

http://yle.fi/uutiset/3-9389694

http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228878-...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset