*

karikilpio

HS: Keskusta nousee, hallituspuolueet ennätysalhaalla

Hesarin gallupin mukaan (HS.A2/A5/24.4.2013) keskusta on noussut toiseksi suurimmaksi puolueeksi kokoomuksen jälkeen; perussuomalaiset ovat kolmantena ja sdp on jäänyt neljänneksi:  1) kokoomus  20,1 % ; 2)  keskusta  19,1 %; 3) Ps  18,8 % ja 4) sdp  17 %.
Tekijänä: TNS Gallup ajalla 25.3.-20.4. 2013. Otos: yhteensä  2344 puhelinhaastateltavaa.

Tutkija Erkka Railo arvioi keskustan nousun syyksi puheenjohtaja Juha Sipilän nosteen ja hallituksen linjattomuuden ja saamattomuuden. Hallituspuolueiden yhteenlaskettu kannatus on 61,1 prosenttia, kun taas opposition yhteenlaskettu kannatus on  37,9 prosenttia. Kaikki suuret puolueet mahtuvat vajaan 2 prosentin virhemarginaalin sisään.

Käyriä tarkasteltaessa kokoomuksen suunta on laskeva, edellinen gallup antoi siitä jo alle 20 prosentin tuloksella viitteitä.  - Keskustan ”käppyrä” näyttää voimakkaasti kohoavalle viime viime vuoden alle 15 prosentin aallonpohjastaan. - Perussuomalaisten jytkyn huippu on taittunut viime vuoden toukokuun ajan notkosta syyskuun kovaan nousuun ja tasoittumiseen. - Sdp:n  pahin romahdus oli 2012 helmi-huhtikuussa, sitten kova nousu touko-elokuuhun yli 20 prosentin ja jopa tasoihin  keulaan kokoomuksenkin kanssa. Sitten suunta ollut laskeva. 

Kataisen hallituksen suosio on alempana kuin koskaan. Opposition arvostus on kohonnut yhtä mukaa kun hallituksen laskenut eli kesäkuusta 2012  lukien. Näin siis HS-käyrät.

Kokoomuksen levy on Marko Junkkarin mukaan jämähtänyt paikoilleen: Katainen toistelee illasta toiseen TV-uutisissa samoja fraaseja -  kuin papukaija. Tutkija Railon mukaan pj. Sipilä on onnistunut organisoimaan keskustan hyvin integroituneeksi puolueeksi ja ottamaan irtioton entisestä riitelevästä keskustasta. Keskusta uskoo itseensä/visioihinsa.

http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/137908-mtv3-kysely-kansa-teil...
http://yle.fi/uutiset/suomalaiset_tyrmaavat_eu-talousliiton_tiivistamise...

http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/138438-mtv3-keskusta-ykkoseks... Hae: Keskusta ykköseksi ohi kokoomuksen ja sdp:n
http://yle.fi/uutiset/mtv3_keskustasta_pidetaan_eniten_perusuomalaisista...

http://yle.fi/uutiset/laaninen_hallituksen_vahingollinen_keskittamispoli...

http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/138634-seuraava-paaministeri-...

 
http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2012/02/19/kriisiin-uppoaa-enemman...

Hyvinvointivaltiosta on tullut  hallituksen mukana hyvinvoivien valtio (Mikael Pentikäinen/HSA5/ 10.4.2013.)  Köyhän asia unohtuu ahneuden kilpajuoksussa.                                             
Euromaiden veronmaksajille EMUssa ja EU:ssa olo on muodostunut yhä lisääntyväksi muiden maiden laskujen maksajiksi ja velkavankeudeksi sekä kuoleman suudelmaksi.
Yhä lisää uusia siipimaita ja EU:lta etuja ruinaavia maita aiotaan ottaa EU:n siipien suojaan vekselien maksumaiksi. Nyt EU-jäsenyysneuvottelut häämöttävät jo Serbialle. (ESS/23.4.)

Johtopäätös:  Ruinaajista ja  etujen kalastajista ei ole omienkaan talouksiensa kunnolla hoitajiksi , vaan lisärasitteeksi ja lisäharmiksi muille EU/EMU-jäsenmaille.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Sanoin vajaa vuosi sitten:
"En lähde perustelemaan kenenkään paremmuutta enkä väitä omaavani mitään ennustajanlahjoja. Joten tämä on vain minun toivejoukkueeni. Oma lähtökohtani on, että Keskustalla on vielä käyttöä Suomen politiikassa mutta se paikka on ansaittava.
Joten:
Juha Sipilä
Annika Saarikko, Johannes Hirvaskoski, Arto Pirttilahti
Antti Varis
Saa nähdä, kuinka äijän käy. Aikamoinen kentällisen vaihto, vai kuinka?"
http://juhojoensuu.puheenvuoro.uusisuomi.fi/108163...

Siitä nyt ei toteutunut kuin kaksi viidestä. Ehkä oli ihan hyvä, että Johannes Hirvaskoski ei päätynyt varapuheenjohtajistoon, koska siten hän on ehtinyt varmaan käyttämään enemmän aikaa ajatusten hiomiseen. Olemmehan saaneet täälläkin nauttia hänen erinomaisista blogeistaan, joista erityismaininnan ansaitsee eilinen:
http://johanneshirvaskoski.puheenvuoro.uusisuomi.f...

Vuosi sitten Keskusta oli edelleen selkeästi ahdingossa Väyrysen presidenttikampanjan kohtuullisen hyvästä onnistumisesta huolimatta. Uskoin silloin, että Keskustaa tarvitaan vielä suomalaisessa politiikassa eikä erilaisista ennustuksista huolimatta kyse ole lopun alusta.

Nyt kun vuosi on kulunut, niin Sipilä on rakentanut perustaa. Mutta mielipidekyselyt ovat edelleen vain mielipidekyselyjä ja ratkaiseva hetki on näillä näkymin vasta kahden vuoden kuluttua. Joten ei ole mitään syytä tuudittautua siihen, että on lopullisesti päästy kuilun partaalta. Tilanne näyttää hyvältä mutta johdonmukainen linja on pystyttävä pitämään.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Juho Joensuu. Monet ovat sitä mieltä, että Juha Sipilä on talousmiehenä erittäin sopivaa pääministeriainesta. Oletko samaa mieltä heidän kansssaan? Ja ennen kaikkea Kataiseen verrattuna hän on isänmaallinen, rehellinen, maltillinen/harkitseva ja korkeamoraalinen mies.

Suomi tarvitsee pääministeriksi henkilön, joka osaa ajaa kotimaankin etuja, eikä ole pelkästään EU:n juoksupoika. Oppostiossa on nyt kaksi mitat täyttävää puheenjohtajaa, mutta eduskunta päättää "viisaudessaan" aikanaan valinnan. Me vain spekuloimme.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Kyllä hän on pääministeriainesta. Mutta olen myös miettinyt samaa kuin muutamat muutkin täällä, että pääministerinä hänen parhaat puolensa ehkä menisivät kuitenkin hukkaan.

Oleellisinta olisi kuitenkin, että kaikki ne puolueet, jotka tulevat hallitukseen, valitsisivat ministerinsä huolellisemmin. On useita ministeriöitä, joissa ei enää taida riittää se, että on puolueen nokkimisjärjestyksessä ministerivuorossa. Tai muuten vain mediaseksikäs tyttö tai poika. Ministeriltä vaaditaan nykyään myös harkintakykyä ja asiaosaamista. Jos asiaosaaminen ei riitä, toiminnat tempoilevat virheen korjaamisesta seuraavaan.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #5

Juho Joensuu. Olen samaa mieltä, ministerinä ratkaisee pätevyys eikä poliittinen sopivuus. Nykysähläily johtuu juuri pätemättömyyden tasolla olevista ministereistä. Vertaa Parkinsonin ja Myrphyn lakiin tai kuuluisaan Peterin Periaatteeseen.(Peter-Hull:Peterin Periaate).Siitä johtuu nykyinen sekametelikeiton syntyminen: Tuppurainen Tappuraisen takuumiehenä ja pukit kaalimaan vartijoina.

Jotkut näksivät Sipilän olevan parhaimmillaan talousmiehenä joko valtiovarainmimisteriksi tai kauppa- ja teollisuusministeriksi. Aika näyttää , mitkä mahikset kenelläkin on mihinkin.

Johtopäätös: vain "ässiä" eli parhaimmat ministereiksi ei pätemättömyyden tasolla olevia holhottavia ja huijattavia untuvikkoja kuten nyt. Isänmaallisuus tärkein kriteeri.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Juho Joensuu. Kataisen sekstetti sai tuhannen taalan paikan näyttää talouskykynsä ja isänmaallisuutensa. Näytöstä on tullut fiasko ja tragedia.

Etsikkoaika on mennyt mönkään kinastelussa ja kädenväännöissä velkojen ja pakkokeskittämisten suuntaan Suomessa ja EU:ssa. Sisäpolitiikka on jäänyt rempalleen yksipuolisesti vain EU/EMU-maiden etuja ajaessa. Kansalaiset ovat kyllästyneet hallituksen saamattomuuteen ja Suomen ylivelkaannuttamiseen ja suvereniteetin vapaaehtoiseen pois antoon EU:lle. Ja löysän rahan meno näyttää jatkuvan Kyproksen jne lisämaiden maksujen muodossa päättymättömästi. Niillä miljardeilla olisi yllin kyllin käyttöä kotimaassakin eri tarpeisiin tuotannosta palveluihin. Mihin tällä pyritään?

Onko liittovaltioasia niin pyhä, että sinne pitää pyrkiä maksoi mitä maksoi?

Ovatko EU:n ja Suomen päättäjät menettäneet järkensä moisella hulvatttomalla talouspolitiikalla, kysyy Taloussanomien Jan Hurrikin? "Kriisi"-Kreikan "pelastuspaketit" ovat olleet tuplajättipotti vain pankeille; ei apu kriisimaille. HuH-Huh!

EU-politiikka = finanssirikollisuutta!!!

http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2012/02/19/k...

Petri Rautiainen

Ei toista yhtä epäisänmaallista pääministeriä tule mieleen, mitä Katainen on ollut. Hän on tuhonnut Suomen talous- ja palvelujärjestelmän ja aiheuttanut ennätysvelat Suomelle. Jokaiseen tukipakettiin joku selitys on löytynyt, mutta on eri asia, ketkä uskovat siihen.

Kokoomusfanit sanovat Sipilän olevan EU-kannattaja. Ei se sitä kuitenkaan tarkoita, että sitä sinne rahaa työntää kuin vessanpöntöstä alas. Uskon Sipilän olevan toisen luokan pääministeri kuin Kataisen, jos hänestä sellainen seuraavalla kaudella tulee.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Petri Rautiainen. Milloinkahan löytyy niin suoraselkäinen tai niin suoraselkäisiä kansanedustajia, jotka panevat Kataisen ja muut euromaanikot tilille Suomen talouden romuttamisesta ja itsemääräämisoikeuden luovuttamisesta EU:lle? Oikeusjärjestelmästä ei näytä selllaisia löytyvän.

Mielestäni Kaikkosen synnit ovat pieniä verrattuina näihin epäisänmaallisiin toimiin ja päätöksiin. On sentään kyse Suomen etujen alasajamisesta EU:n hyväksi. Tahallisesta toimimisesta, jota ei edes kaduta; ollaan täysin piittaamattomia, mitä on harkitusti ja vakaasta aikeesta aiheutettu Suomelle ja sen taloudelle. Oikeusmoraalini ei sitä hyväksy.

Missä on poliittisen sietokyvyn kynnys ja tuomittavuuden raja? Sitä kansalaiset ihmettelevät yleisesti. Pikkurikollinen tuomitaan helpommin kuin törkeisiin valkokaulusrötöksiin syyllistyneet. Melkoinen epäsuhta. Kuitenkin yleisten hallinto-oikeudellisten yhdenvertaisuus- ja yhdenmukaisuusperiaatteiden mukaan ei saa tapahtua kirjavuutta eikä hyppäyksiä vastavanlaisissa tapauksissa, vaan käsittelyjen tulee analogisesti olla yhtälaisia ja yhdenmukaisia.

Jotkut henkilöt näytetään tuomittavan syntipukkeina, jotta ns. kummisedät ja "isot kalat" pelastuisivat, ja säilyttäisivät puhtaat jauhot pussissaan.

Tämä on paljastunut virkakokemuksella hankituista ym. luottamuksellisista taustatiedoista. EI ihme, että oikeuskoneistoon ei enää luoteta. Tällainen näkyy selvästi läpi "objektiivista" oikeuskäytännöstä ja oikeusmoraalissa. Asemaan,vakaumukseen, arvoon ja paikkakuntaan katsottaessa.

"Riippumattomuus" on yhtä orwellilaista kuin tasa-arvo. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimukset ovat sen ovat todistaneet jo 1970-luvulla.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Petri Rautiainen. Nuori opiskeja nolasi eliittitutkijat ja Rehnin excel-talousauktoriteetit:

http://kallevh-jaakkola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Ovatko EU:n "talousnerot" teettäneet tarkoituksellisesti manipuloituja tutkimuksia eurokansojen pään menoksi? Mutta "virheet" paljastuivat. Asian voi tutkita näinkin! Tarkoitushakuinen tilaustutkimus teetetty EU:lle!!

Ns. opportunistis-utilitaristinen tutkimusote pyhittää kaiken!! Tai ei.

Petri Rautiainen

Kari Kilpiö. Tällaisia tulee aina silloin tällöin. Eivät ole niin varttuneita, että osaisivat varoa, mitä voi kirjoittaa ja mitä ei. Ei tuolla blogilla tuskin mitään tarkoitusta ole muita ajatellen. Siitä saa huonoja asioita kerättyä muistiin.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #11

Petri Rautiainen. Talousanomien Jan Hurrilla on mielenkiintoista sanottavaa ennen ja nyt EU:n "löylykisoista": joko nahka ja pallit palavat EU:n kuparilauteilla?

http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2011/12/11/t... (EU kähmii, ahmii)

http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2013/04/24/n... (Pelottaako jo käry talousmöhläyksistä?)

Vrt. http://susijumala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/138654-...

Joko keynesiläiset ryhtyvät säästäjiksi vai päinvastoin? Kumpaan taloususkontoon Rehn nyt katsoo kuuluvansa?

Petri Rautiainen Vastaus kommenttiin #12

Kari Kilpiö. Jan hurrin blogi "EU:n löylykisoista" ja Henri Myllyniemen blogi "Huonoja uutisia Suomen talouskurifaneille".

Molemmista blogeista käy ilmi, että talouden tasapainottaminen olisi pitänyt suorittaa jo aikaisemmin ja kunkin maan omilla varoilla. tilanne päästettiin liian pitkälle, ei välitetty asiasta ja ajauduttiin lopulta velkakriisiin. Nyt on jo edetty niin pitkälle, että velat ja velkojen korot vaan kertaantuvat kerta toisensa jälkeen. Ne eivät muuta tilannetta ainakaan parempaan suuntaan tässä vaiheessa, joten niiden lahjoituskin on kyseenalaista. Suomi vain maksaa kriisimaiden velkoja ja niiden korkoja.

Saksakin on näyttönsä antanut kykyyn hoitaa EU-maiden velanmaksua. Hollantikin alkaa olla kypsä EU-maiden velkojen maksuista. Saksaa kohtaan on jopa esitetty sotakorvauksien takaisivaatimista sotavuosien ajoita. Suomen nykyinen hallitus siihen ei ainakaan lähde.

Työttömyyden luvattiin paranevan, mutta toisin on käynyt. Yrityksiä on lopetettu, työntekijät irtisanottu ja taloudellinen tilanne on heikentynyt. Hallitus on ottamassa Suomeen ulkomaalaisia töihin, mikä syrjäyttää oman maan kansalaiset. Heille teetetään työtä orjapalkalla. Suomalaisilta on uhattu viedä kaikki sosiaaliset tuet pakottamalla heidät työhön, mitä on tarjolla.

Jos EU ja EMU hajoavat, palaako orjuus vai mikä on Suomen tie?

Petri Rautiainen

Kari Kilpiö. Ei tiedä, löytyykö sellaista niin kauan, kun Suomi on EU:ssa. Sillä on siellä maksajan rooli, aina jonkun tarvitessa rahaa.

Jos Perussuomalaiset ja Keskusta olisivat kaksi suurinta puoluetta vuoden 2015 eduskuntavaaleissa, niillä olisi oikeus tai mahdollisuus muuttaa kehityksen suuntaa. Varmasti muista puolueista joku tuli heidän taaksensa.

Kumpi olisi parempi vaihtoehto:
- EU-sopimusten purkaminen ja sanoutuminen irti EU:sta ja EMU:sta
vai
- Euron ja EU-alueen hajoaminen
?

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Petri Rautiainen. Talouden pohjalukemista on vain yksi ainoa suunta- ylöspäin! Mutta se tapahtuu vain hallitusta vaihtamalla.

Ehkä paras vaihtoehto olisi EMUsta ja eurosta eroaminen, eikä EMUn ja euroalueen hajoaminen itsestäänkään taida olla kovin kaukana, kun yhä lisää maksumaita pitää saada konkurssipesää pelastamaan kuten nyt tällä kertaa Serbia."Jäsenyysneuvottelut häämöttävät jo Serbialle." (ESS ti/23.4.2013). EU-komisio suosittaa neuvottelujen aloittamista. Lopullinen päätös on määrä tehdä asiasta huippukokoukseesa kesäkuussa. Pyrkimys: Koko Eurooppa aiotaan alistaa liittovaltion pakkovaltaan. Ja höynäytettäviä näyttää riittävän.

Mutta onko siipimaista, ruinaajista tai pelkästään hyödyntavoittelijoista maksajiksi? Varsinkin jos omaakaan kansantaloutta ei pystytä hoitamaan EU-ehtojen mukaisesti. Uudet kriisimaat lisäävät maksuja Suomellekin sekä lisävelkaantumista. Suurin riskitekijä Serbiassa ovat Pohjois-Kosovon serbit, jotka ovat jo joitain mielenilmaisuja esittäneet.Sopu on EU-ehtona.

Talous on EU:ssa kuralla, kun lisää höynäytettäviä houkutellaan ansaan ja kusetettaviksi. Entistenkin kanssa ollaan jo liemessä. Eipä hyvältä näytä Suomen kannalta jatkaa tällaisessa hullunmyllyssä. Pikaero olisi paikallaan.

Petri Rautiainen

Kiri Kilpiö. Tämä on yksi osa sitä järjen köyhyyttä tässä EU:ssa, että maita ja niiden kansalaisia pakotetaan alistumaan jäseniksi. Minun järkeeni tällainen systeemi ei mene, että porukka pakotetaan liittymään jäseneksi ja sitten siltä syödään kaikki eilinkeinot, niiden harjoittaminen, työllisyys ja varat.

Jari Lindstrmin blogissa "Halpatyövoimapula" on käynnissä keskustelu, jonka mukaan Suomeen pitäisi ottaa 100 000 ulkomaalaista työntekijää. Työ olisi lähes orjatyön luokkaa, josta Suomi hyötyisi. En usko, että moni kauan tekee sellaista työtä, kun näkee, mitä työ todellisuudessa on. Tällä tavalla yritetään kaiken lisäksi syrjäyttää oma kansa työelämästä ja pakottaa ottaamaan roskatyötä vastaan. Kaikki avustukset tulisivat poistumaan , millä tasapainotettaisiin maan taloutta ja pakotetaan ottamaan sosiaalisen avustuksen sijasta työtä.

Hallituksesta riippuen, se voi jotain asioita halutessaan vastustaa, mutta EU-enemmistöinen hallitus korjaa voiton kotiin.

Petri Rautiainen

Kohahduttavaa tietoa Saksasta. EU:n päättäjät ovat iskostaneet mieliin euron peruuttamattomuutta. Nyt Saksan valtiovarainministeriön neuvonantaja Kai Konrad päästi suustaan virallisen linjan vastaisen lauseen Welt am Sonntag -lehdessä. Hän ei usko euron kestävän viittä vuotta pidempään.

http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2013/04/25/ko...

http://petrirautiainenpuheenvuorouusisuomifi.puhee...